Yep, ik heb een smartwatch en daarop kan ik keurig zien hoeveel stappen ik op een dag zet. Of eigenlijk hoe vaak ik mijn linkerarm zo bewogen heb, dat mijn horloge denkt dat ik gelopen heb. Want ja, je kan er best een beetje mee sjoemelen. Maar om die 10.000 stappen te halen is meer nodig dan alleen je arm bewegen.

Over 10000 stappen

 

Aangezien ik tegenwoordig vooral thuiswerk (goh, hoe zou dat nou komen?), is het op die dagen best een uitdaging om aan 10.000 stappen te komen. Geen loopje van huis naar auto, van auto naar kantoor (en daar met de trap naar de 6e verdieping) en terug. Geen wandelingetjes naar collega’s, thee halen, wc, keuken, buiten over de pier, etc…. 

Thuis drink ik natuurlijk ook thee, maar de waterkoker staat bijna naast mijn eettafel. Die stappen zetten dus weinig zoden aan de dijk. Ook naar de wc gaan is geen klapper want die is op dezelfde verdieping en ik woon niet in een mega villa. Dus hoe kom ik op die dagen toch aan wat stappen en dus beweging? Want ik wil natuurlijk niet ongemerkt steeds steviger worden. En daarnaast is bewegen ook gewoon fijn voor de afwisseling want van alleen zitten gaan mijn achterwerk en benen protesteren.

In het voorjaar ging ik nog regelmatig lopen rond lunchtijd. Vaak was het lekker weer en hele dagen thuiswerken was nog nieuw dus het ritme moest ik nog uitvinden. Helemaal toen mijn dochter ook thuis zat omdat de scholen gesloten waren. Dan was zo’n wandelingetje tussen de middag lekker voor de afwisseling en om toch een beetje te genieten van het weer. En dat dachten veel mensen want ik kwam er een hoop tegen.

Inmiddels is dat thuiswerken een stuk gewoner geworden en dochter mag (gelukkig) gewoon naar school. Met regelmaat schiet het wandelingetje tussen de middag (of op een ander moment op de dag) er alleen bij in. Omdat ik druk met een collega op Slack aan het kletsen ben over projecten waar we mee bezig zijn, omdat het rotweer is buiten, omdat ik nog even wat wil afmaken en vervolgens de wandeling vergeet, dat soort zaken…. Maar dat betekent automatisch dat ik veel zit en erg weinig beweeg. Wat leidt tot allerlei lichamelijke pijntjes. En dat is niet de bedoeling.

Mijn horloge geeft 10 minuten voor het hele uur een beschaafd bibbertje als ik dat uur nog geen 250 stappen heb gezet. Handig zou je zeggen maar als ik daar niet gelijk iets mee doe, vergeet  ik het nog weleens…. Heel raar. Tuurlijk denk ik er soms ook wel aan en dan doe ik een hardlooprondje op de plaats tot mijn horloge weer trilt en ik de 250 voor bij ben. Of soms net even wat langer tot een liedje op de radio is afgelopen. Maar met 12 x 250 of iets meer, zit ik natuurlijk nog lang niet aan de 10.000. Daar moet ik toch echt meer voor doen.

Dus dan af en toe ga ik wat langer op de plaats hardlopen (is makkelijker dan helemaal omkleden en het echt buiten doen) of met het speelgoed van de foto een kwartier tot half uur springen (hoe heet zo’n ding?). Daar verbrand je nog flink wat calorieën mee en je conditie wordt er ook beter van. Ook handig als je het koud hebt trouwens, dat is daarna gelijk over. En af en toe zweten van inspanning is lekker voor je hoofd en voor nieuwe inspiratie. Vooral met een muziekje erbij zodat je hoofd echt even ergens anders mee bezig is.

Als het lekker weer is en ik denk eraan, ga ik wel naar buiten voor een wandeling of een paar boodschappen. Met alleen maar binnen zitten en werken worden de dagen wel erg hetzelfde en saai. Dan is naar buiten fijn om de dag te breken, even frisse lucht en verandering van omgeving. 

Op de dagen dat ik niet werk, kom ik meestal een stuk makkelijker aan die 10.000 stappen. Met paardrijden, sporten, boodschappen doen, stofzuigen en andere huishoudelijke taken (joy…) ben ik vanzelf een stuk meer in beweging. Dat helpt weer om die thuiswerkdag-dipjes qua stappen op te vangen. Zodat de cijfers aan het eind van de week toch nog een beetje positief zijn. En kan ik gewoon af en toe wat lekkers nemen zonder me te druk te maken over kilo’s. Omdat al mijn kleren gewoon nog prima zitten. En da’s best fijn. Want wat er niet aankomt, hoeft er ook niet af. 😜

PS. Inmiddels ook een goed YouTube kanaal gevonden om wat extra stappen te zetten zonder naar buiten te gaan en zonder echt te sporten. Met walk work-outs! Super handig. Je vindt ze hier.

Listening to: mijn Backstreet Boys playlist op Spotify

Scroll naar top